 |
www.syrenabielskoklub.fora.pl Forum Bielskiego Klubu Syreniarzy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
batagur
administrator
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 452
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała - Kobiernice Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Nie 21:23, 05 Lut 2012 Temat postu: rodowód i pochodzenie serducha syreny |
|
|
Ostatnimi czasy coś nas tknęło i zaczęliśmy się zagłębiać w szczegóły powstania i produkcji silników spalinowych w Bielsku-białej służących do napędu motopomp. Oczywiście silnik S-15 użyty w syrenach pochodził z tej fabryki z udokumentowaną przedwojenną historią, oto do czego udało się dokopać...
Z początku może być trochę mało składnie i pomieszane, ale postaram się to poprawnie ułożyć.
W roku 1872 Karol Ochsner otworzył niewielki zakład. Jego zadaniem była produkcja instalacji rurociągowych i ręcznych pomp. Po 60 latach, firma nazywała się już „Karol Ochsner i Syn”. Wtedy produkowała już motopompy „Silesia”. Wojenna zawierucha a potem „wyzwolenie” Polski doprowadziło do nacjonalizacji zakładu. Szybko, bo już w 1948 roku władze zdecydowały się na zmianę profilu produkcji oraz przemianowanie firmy rodzinnej na „Wytwórnię Sprzętu Mechanicznego”. Kilka lat później produkowało się tu silniki S-15 do Syrenki a w 1971 roku na licencji włoskiej „Fiata 126 P”. W roku następnym był już FSM- Fabryka Samochodów Małolitrażowych, by za dwadzieścia lat stać się Fiatem Auto Poland, a w 2000 roku wejść w joint- venture z General Motors i przyjąć dzisiejszą nazwę. Natomiast od ponad 3 lat produkuje się na tej hali tylko wspomniany silnik 1,3 SDE, w ilości około 2500 sztuk na dobę.
[link widoczny dla zalogowanych]
Str. 6
CODZIENNA GAZETA HANDLOWA
Nr. 79
WYCHODZI
CO TYDZIEŃ
ZAWIERA WIADOMO
SCI O PUBLICZNYCH
DOSTAWACH I BUDO
WACH O /APOTRZEB(
WANIU PRYWATNEM
i t d
"TYGODNIK DOSTAW
ROK XXXII
K214
5. IV. 1939 R.
SAMOCHÓD OSOBOWY "Steier 20"
limuzyna w dobrym stanie do sprzedania
w firmie Karol Ochsner i Syn, fabryka
maszyn Bielsko.
Nr. 83
CODZIENNA GAZETA HANDLOWA
OZARNICTWO POLSKIE
MGR. HENRYK PAWŁOWSKI
Kier. Wydziału Organizacyjno -
Administracyjnego Związku Straży Pożarnych R. P.
NOWA USTAWA PRZECIWPOŻAROWA
(...)
PRODUKCJA MOTOPOMP POŻARNICZYCH W KRAJU
Pierwsze motopompy, wyprodukowane
w kraju w latach 1929 i 1930, nie mogły
ani pod względem konstrukcji, ani też
pod względem wydajności i ciśnień,
równać się z motopompami zagranicznemi,
dlatego też nic dziwnego, że 85 proc.
zapotrzebowania pokrywała zagranica.
Od tej
chwili motopompy krajowe podjęły
racjonalną walkę z zagranicznemi,
odnosząc w niej całkowite zwycięstwo, gdyż
w roku 1933 aż 98 proc.
zapotrzebowania pokrył przemysł krajowy. Obecnie
produkuje się w kraju wszystkie 3
wielkości motopomp, przewidziane w
normach, a więc: wielkość ?? o
wydajności 300 l/m przy 6 atm. ciśn., wielkość
??? o wydajności 500 l/m przy 6 atm.
ciśn., wielkość II o wydajności 700
l/min. przy 6 atm. ciśn.
Pierwszą krajową motopompę,
odpowiadającą wzorom zagranicznym,
wyprodukowała w roku 1930 firma "Unja
Strażacka" we Lwowie, nazywając ją "Leo-
polją". Od tego czasu motopompa ta
ulegała ciągłym ulepszeniom, osiągając
szczyt swej doskonałości w ostatnim
typie, nazwanym "Leopolia I 34"
(Wielkość I), rzeczywista wydajność której wy
nosi 660 l/min przy 6 atm. i ciśnienie
maksym. 17,2 atm. Obecnie firma ta
wypuściła nowy typ motopompy wielkości II,
nazwany "Leopolia II 34".
Najbardziej bogatą w typy motopomp
jest firma "Karol Ochsner i Syn" w
Bielsku, która produkuje wszystkie 3 wielkości i jeden typ specjalny.
Typ "Silesia 0" daje ciśnienie maks.
12,2 atm. oraz 380 l/min. przy 6 atm.;
typ "Silesia I - P" daje ciśnienie maks.
16,2 atm. oraz 670 l/min. przy 6 atm.; typ
"Silesia II" daje ciśnienie maks. 18 atm.
oraz 800 l/min. przy 6 atm.
Ogółem firma ta wyprodukowała
przeszło 50 sztuk.
Pozatem jedynie firma "Polmopomp"
w Bielsku rozpoczęła produkcję 2 typów
motopomp z własnemi silnikami,
osiągając bardzo duże ciśnienia.
Typ "Druhna O" daje ciśn. maks. 14
atm. oraz 360 l/min. przy 6 atm.; typ
"Druhna I" daje ciśn. maks. 21 atm. oraz
640 l/min. przy 6 atm.
Jednak największą bolączką tej gałęzi
produkcji, był brak na rynku krajowym
odpowiednich silników, co zmuszało
producentów motopomp do zakupywania silników zagranicznych. Ostatnio i w tej
dziedzinie nastąpiło polepszenie, gdyż
"Państwowe Zakłady Inżynierji”
Ursus" wypuściły na rynek silnik dwucy-
lindrowy dwusuwowy o mocy 16 K.M., a więc odpowiedni w zupełności dla
motopomp wielkości normalnej I-ej.
Również firma "A. Steinhagen i Ii.
Strónsky" zapowiedziała wypuszczenie
w najbliższych dniach silników dla
motopomp.
Najwięcej jednak sensacji budzi
zapowiedziana produkcja silników 3
wielkości oraz także i motopomp różnych
typów przez firmę "Lilpop, Rau i Loewen-
stein", co pozwala mniemać, że krajowa
produkcja motopomp już niedługo
niezadowoli się tylko rynkiem krajowym,
lecz sięgnie po rynki zagraniczne.
statutu, każdy powiat winien posiadać
oddział powiatowy Związku, a każde wo
jewództwo okrąg wojewódzki.
POŻARNICZE NARZĘDZIA
MOTOPOMPY "SILESIA" solidny precyzyjny wyrób krajowy. Rekordy, gdy
chodzi o czas zassania, podania prądu oraz wydajności, w stosunku do tejże
grupy motopom innych typów, nawet zagranicznych.
Przykład naszej pięknej motopompy wyprodukowanej w BB:
[link widoczny dla zalogowanych]
Obecna strona firmy z Bielska-Białej:
[link widoczny dla zalogowanych]
Ostatnie zdjęcia jakie udało mi się znaleźć fabryki w całości. Nie wiem dokładnie kiedy została zburzona ale sądząc po samochodach obstawiam że w latach 90tych. Obecnie to Statoil przy skrzyżowaniu Michałowicza, Partyzantów i PCK. Nie pamiętam już na jakim to spotkaniu ale pamiętam że któraś syrena utknęła na tejże stacji i połakomiła się na podkładki które były wydziubywane przez otwory świec
Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale wydaje mi się że S15 będzie opierała się na konstrukcji opracowanej jeszcze w Polsce przedwojennej
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez batagur dnia Nie 21:45, 05 Lut 2012, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mariusz
Starszy Skarpeciarz
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 1328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Pon 7:29, 06 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
moja......
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcys
Starszy Skarpeciarz
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Pon 8:57, 06 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
tego statoila w tym miejscu kojarze juz od 96/97r takze polowa 90 tych maksymalnie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lachu1994
Graciarz
Dołączył: 25 Maj 2011
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 19:02, 07 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Osobiście posiadam instrukcje obsługi do takiego silnika
"Silnik gaźnikowy typ 160 i odmiany" FSM Bielsko-Biała, wydana w 1982 roku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mariusz
Starszy Skarpeciarz
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 1328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Czw 11:55, 09 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
To tylko pogratulować. Może kiedyś przy okazji jakiegoś spotkania Kolega pochwali się nam i pozwoli pooglądać.....
Pamiętam jak przez mgłę, jak budowano stację Statoil, natomiast nie pamiętam co tam było przed stacją... a jeździło się tamtędy autobusem do domu....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lachu1994
Graciarz
Dołączył: 25 Maj 2011
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 17:53, 10 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Mariusz napisał: | To tylko pogratulować. Może kiedyś przy okazji jakiegoś spotkania Kolega pochwali się nam i pozwoli pooglądać.....
|
Nie ma sprawy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mariusz
Starszy Skarpeciarz
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 1328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Pon 22:02, 13 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
to trzymam za słowo;)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lachu1994
Graciarz
Dołączył: 25 Maj 2011
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:15, 24 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Książeczka niestety jutro trafi na alledrogo... Potrzebuję kasy na remont WSK...
Jak widać stan nówka
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
batagur
administrator
Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 452
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała - Kobiernice Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Sob 1:27, 25 Lut 2012 Temat postu: |
|
|
Lachu może chciałbyś się zamienić za jakieś graty do wski? Jaką wskę remontujesz i co potrzebujesz?
Szkoda żeby poszło w cholerę, bądź co bądź jakoś to się wiąże z naszymi skarpetami...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
marcys
Starszy Skarpeciarz
Dołączył: 17 Paź 2007
Posty: 466
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielsko-Biała Płeć: CHŁOP
|
Wysłany: Wto 11:41, 02 Lip 2013 Temat postu: |
|
|
Chetni do obejrzenia silników ochsnera zapraszam do centralnego muzeum pozarnictwa w Mysłowicach. Mnostwo motopomp roznych okresów działalnosci zakladu łacznie z przekrojami. Warto wpaść.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|